Rakennusblogi: Avautuva oppimis- ja työympäristö

Kohti uusia tiloja ja tapoja käyttää tilaa

Muutama kuukausi sitten istuin taksin takapenkillä Dublinissa matkalla hotellilta lentokentälle. Kuski kysyi minulta: ”Taidat lähteä kotimatkalle. Tulihan maistettua Guinnessia?” Vastasin olleeni työmatkalla Irlannin opetusministeriön ja RIAI:n (The Royal Institute of the Architects of Ireland) kutsumana. Luennoin uusista oppimisympäristöistä, joten tuo irlantilainen tuote pub-kulttuureineen jäi kokematta. Taksikuski innostui kertomaan koulukokemuksistaan ja siitä, kuinka tavattoman tylsää koulussa oli. Hän myös kuvasi, millainen koulun tulisi olla. Innostava paikka, jossa opitaan keskustellen ja tutkien. Siellä olisi sohvia ja rennompi meininki. Hedelmällisen keskustelun jälkeen hän vakavoitui ja sanoi: ”Muutos ei ole kuitenkaan mahdollista. Jätkät kuitenkin riehuis ja laiskottelis.”

Taksikuskin epäilyistä huolimatta uskon muutokseen, jota olemme lähteneet luomaan. Suunnittelun alkuvaiheessa koko henkilöstömme mietti, mitä haluamme säilyttää ja mitä uudistuksia tarvitsemme. Niiden ja lukuisten tutkimusten, kuten Marko Kuuskorven väitöskirjan ja Julianna Nevarin opinnäytetyön, kautta päädyimme radikaaliin innovaatioon, muutokseen. Tämä valinta on haastanut meidät ja tulee haastamaan vielä pitkään, koska valintamme luovat uusia tilaratkaisuja ja uusia tapoja käyttää tilaa.

Oivallus -tilakonsepti

Yhteistyössä Lahden muotoiluinstituutin sisustusarkkitehtiopiskelija Julianna Nevarin kanssa syntyi tilakonsepti ”Oivallus – avautuva oppimistila”. Konseptin mukaisesti uuteen rakennukseemme tulee kolmenlaisia tiloja: puistoja, lähteitä ja majoja. Jatkossa meillä ei ole perinteisiä luokkia tai työhuoneita, vaan niiden sijaan jokaisella oppilaalla ja ryhmällä tulee olemaan käytössään monipuolisia tiloja. Uudessa oppimis- ja työympäristössä tämä muutos koskee myös ns. toimistotiloja.

uudet oppimis- ja työympäristöt

Puisto on avoimen työn alue, joka on yhteisön oma alue, missä toiminta on luovaa, kannustavaa, joustavaa ja innostavaa. Tälle alueelle kuuluvat esitystila, joustava ryhmätyöntila, läpikulkutila ja odotus- tai välituntitila.
Lähde on intensiivisen työn alue, missä toimitaan, luodaan ja inspiroidutaan. Tilana se on monipuolinen ja joustava ja se muuntuu luento-, monitoimi- ja ryhmätyötilaksi.
Maja on hiljaisen työn alue, joka luo mahdollisuuden rauhoittumiseen, elpymiseen, eriytymiseen ja pysähtymiseen. Ne toimivat yksilötyö-, pienryhmä-, puhelu- ja hitaan oppimisen tiloina.

Pedagogisena lähtökohtana muutoksessa on ollut tilojen muuttaminen toisenlaiseksi, niin, että toiminnallinen, havainnollinen ja moniaistinen oppimisympäristö toteutuu käyttäjien tarpeiden mukaan. Esteettömän ympäristön luominen on yksi hankkeemme tärkeimmistä tavoitteista, koska oppilaidemme erityisen tuen tarve liittyy näkemiseen, kuulemiseen, kieleen ja vuorovaikutukseen. Nämä tarpeet huomioidaan mm. valaistuksen, kontrastien, akustiikan, tilojen selkeyden ja materiaalien huolellisella suunnittelulla. Pääsuunnittelusta on vastannut Arkkitehtitoimisto von Boehm.

Tutustu tulevan oppimis- ja ohjauskeskuksen tiloihin 3D-mallin avulla

 

Kirjoittaja on Oppimis- ja ohjauskeskus Onervan oppimispäällikkö Tuulia Ikkelä-Koski

Yksi kommentti: “Rakennusblogi: Avautuva oppimis- ja työympäristö”

  1. Marjatta Lehtinen

    30 vuotta näkövammaisia opetaneena suurin tavoite oli kokemalla oppiminen ja se ei ole koskaan sidottu luokkiin eikä sisätiloihin. Toivottavasti jatkatte hyvien näkövammaisopetuksen perinteitä, sieltäkin voi löytää ”uusia” ideoita

    Vastaa

Kommentoi