Blogi: Hyöty irti oppimis- ja ohjauspalveluista!

Aloitin uuden työni ohjaavana opettajana Valterin Onervan toimipisteessä sen syntymäpäivänä. Elokuussa olen perehtynyt Onervan palveluihin, työympäristöön ja -kavereihin. Asiantuntijayhteisön ilmassa väreilee yhdistymisen ja muuton tuulet. Kuusi erillistä oppimis- ja ohjauskeskusta ovat paiskanneet kättä. Uusi oppimis- ja ohjauskeskus Valteri haluaa tehostaa toimipisteidensä opetusta, ohjausta, kuntoutusta ja koulutusta. Yhdistymisellä karsitaan päällekkäistä työtä, erikoistutaan, verkostoidutaan ja jaetaan osaamista.

Valterissa tehdään töitä, jotta jokainen lapsi ja nuori saisi oppimiseen ja koulunkäyntiinsä tarvitsemansa tuen. Suomessa tehostettua ja erityistä tukea tarvitsee 15 %, eli lähes 80 000 perusopetuksen oppilasta. Lisäksi jokainen lapsi ja nuori tarvitsee yleistä tukea. Kunnissa tuen tarpeiden seulonnassa, järjestämisessä ja prosesseissa on edelleen vaihtelua. Valterin lähtökohtana on tuen järjestäminen lähikoulussa kunnan lähtötilanne huomioiden. Toimipisteet tarjoavat kuntiin konsultaatiota, ohjausta ja tukea kouluarjen haasteiden selättämiseksi. Yksiköiden tukijaksoilla oppilaiden selviytymispakkia kasvatetaan mm. jatko-opintoja varten.

Katselen Valterin syntyä ja Onervan toimintaympäristön murrosta työurani muovaamin silmin. En ole riittävästi osannut hyödyntää Valterin palveluita ja huippuasiantuntijuutta opettajan, rehtorin, ammattijärjestön erityisasiantuntijan tai opetuspäällikön tehtävässä. Monessa tilanteessa kantapään kautta oppiminen olisi voinut jäädä vähemmälle. Kaikkia ei tarvitse osata itse. Osaamista voi tilata, jakaa ja ilolla vaihtaa! Uskon, että organisaatiomuutoksella kykenemme entisestään hiomaan näkyvyyttämme. Soisin myös kansainvälistymisen ja tutkimuksen palastelun koulujen käytäntöön entisestään vilkastuvan.

Onervan toimipisteiden muutto Kukkumäkeen lähenee. Hykertelen, kun koulu, kuntoutus, ohjaus, tutkimus, kehittäminen ja kouluttaminen saadaan yhteisten seinien sisälle. Uusissa tiloissa uudistuvan opetussuunnitelman arvot, toimintakulttuuri, oppimiskäsitys saavat lentävän lähdön.

”Onnistuminen on asenne. Se on avoimuutta uusille ideoille, halukkuutta kuunnella, innokkuutta oppia, halua kasvaa ja joustavuutta muuttua.” — BJ Gallagher

 

Merja Koivisto Kirjoittaja Merja Koivisto on aloittanut elokuussa 2015 Oppimis-ja ohjauskeskus Valterin, Onervan ohjaavana opettajana. Hän on koulutukseltaan luokanopettaja ja erityisopettaja. Koivisto on toiminut opettajana ja rehtorina, erityisasiantuntijana Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:ssa sekä opetuspäällikkönä. Koivisto edustaa Suomea Euroopan erityisopetuksen kehittämiskeskuksen hankkeessa (”Raising the Achievement of All learners in Inclusive Education). Lisäksi hän on Opetus- ja kulttuuriministeriön nimittämän Vaativan erityisen tuen kehittämisryhmän jäsen.

Kommentoi