Visuaalisen hahmottamisen vaikeudet – mitä haasteita oppimiselle?

  • hahmotusvaikeuksien ilmeneminen
  • hahmotusvaikeuksien tunnistaminen
  • tukeminen koulutyössä

Näkemisen haasteet koulutyössä/Heikkonäköinen oppilas koulussa

  • oppilaan toiminnallinen näkökyky
  • oppimateriaalien ja apuvälineiden käyttömahdollisuudet
  • oppimisessa, opettamisessa ja koulunkäynnin tuessa huomioitavat asiat

Kun visuaalisuus puuttuu/Sokea oppilas ala- ja yläkoulussa

  • sokeuden vaikutus oppimiseen ja koulunkäyntiin
  • käytännön ohjausta erityisopintotekniikoiden harjoittamiseen sekä oppimateriaalien ja apuvälineiden käyttöön
  • opetuksen eriyttäminen ja arviointi

Monitarpeisen näkövammaisen oppilaan koulutyön tukeminen

  • erilaisten näkövammojen vaikutus oppimiseen ja opettamiseen (heikkonäköisen oppilaan toiminnallinen näkö, aivoperäinen näkövamma, sokeus)
  • oppimisympäristössä huomioitavia asioita
  • oppimateriaalit ja apuvälineet
  • esimerkkejä arjen työhön

Konsultaatiosta tukea liikunnanopetukseen, kun ryhmässä on näkövammaisen oppija

  • näkövammaisen oppilaan koululiikunnan mahdollisuuksien kartoittaminen
  • keinoja, joilla oppilas voi osallistua liikuntaan täysipainoisesti mutta niin, että hänen haasteensa ja mahdollisuutensa otetaan huomioon
  • konsultaation pohjalta laaditaan kirjallinen palaute, jossa on oppilaalle suunniteltuja koululiikuntalajeja ja järjestelyehdotuksia

Monitarpeisen näkörajoitteisen oppilaan liikunta

  • tietoa ja harjoitteita monitarpeisen näkörajoitteisen oppilaan liikunnan suunnitteluun ja toteuttamiseen
  • ideoita myös niiden oppilaiden liikuntaan, joilla näkörajoitteet eivät ole hallitsevia
  • pienryhmissä ja toiminta-alueittain etenevien oppilaiden kanssa työskenteleville esi- ja perusopetuksen moniammatilliselle henkilöstölle
  • kouluttajana toimii näkövammaisten opettamiseen erikoistunut liikunnanopettaja

Tukea näkövammaisen oppijan aineenopetukseen

  • näkövammaisen oppijan ainekohtaiset tuen tarpeet yleisopetuksen ryhmässä
  • opetuksen toteuttamistavat ja opiskelutekniikat
  • apuvälineet ja oppimateriaalit
  • koulutus räätälöidään asiakkaan tai asiakasryhmän tarpeisiin

Voimaa työparien ja tiimien työskentelyyn (1pv)
Tavoite:
Kehittää ja tukea yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja tiimi- ja työparityöskentelyssä. Koulun yhteistoiminnallisuuden lisääminen.
Sisällöt:

  • työ- ja tehtäväjako sekä vastuut
  • yhteisen suunnittelun merkitys
  • haastavat kohtaamiset oppilaiden ja koulun aikuisten kesken
  • myönteisen ilmapiirin ja oppimisen ilon rakentaminen luokkaan
  • ratkaisukeskeiset menetelmät
  • voimavaroja työhön

Kouluttajat: Onervan ohjaavat opettajat
Koulutuspäivä sisältää työskentelyä pienryhmissä ja vertaisohjausta.