Voimme tarjota ja räätälöidä kunta- ja koulukohtaista opetussuunnitelman käyttöönottoa tukevaa koulutusta ja konsultaatiota laajalla tarjottimella opetushenkilöstölle. Tutustu koulutusteemoihimme, ota yhteyttä ja rakennetaan tarpeitanne vastaava koulutuskokonaisuus tai VESO–päivä pajoineen!

Yhteydenotot: ohjaava opettaja Sirpa Oja, sirpa.oja@valteri.fi, puhelin 0295 332 863

Koulutusteemojamme:

Uudenlaiset oppimisympäristöt ja työtavat

  • miten oppilas motivoituu?
  • oppimiskäsityksen mukaiset, moninaistuvat oppimisympäristöt
  • esteettömät ja avoimet oppimisympäristöt
  • toiminnalliset työtavat
  • eriyttävä ja osallistava opetus – oppijakeskeiset työtavat
  • opetusteknologian tuomat mahdollisuudet

Ajattelun taidot ja oppimaan oppiminen

  • ajattelu ja oppimaan oppimisen taidot
  • oppimis- ja muististrategiat
  • tarkkaavuuden tukeminen
  • ilmiölähtöinen oppiminen ja ongelmanratkaisutaidot
  • motivaation merkitys oppimisessa

Monilukutaito ja TVT

  • laaja-alaiset luku-, kirjoitus- ja mediataidot
  • uuden opetusteknologian tuomat mahdollisuudet
  • tabletit, pilvipalvelut ja blogit oppimisen tukena
  • oppikirjaton koulu

TVT-menetelmiä esteettömään oppimisympäristöön

Tavoite: Avartaa peruskäsitteistöä sekä pedagogisen arkitoiminnan mahdollisuuksia laitenäkökulmasta riippumatta.

  • Toimintaympäristöjä kaikille laitteille
  • Miten suunnittelen ja aktivoin kohti monipuolista tiedonkäsittelyä?
  • Yksilöllisen oppimisen tukemisen tapoja
  • Yhteisöllisen oppimisen tapoja
  • Arvioinnin rikastamisen mahdollisuuksia

Pilvipalvelut ja blogit oppimisen työvälineenä

  • pilvipalveluiden monipuoliset sisällöntuotantomahdollisuudet, tehtävien palautus
  • ryhmätyömahdollisuudet ja sisällöntuotanto tekijänoikeusvapaasti
  • blogin perustaminen ja mahdollisuudet luokan omana tiedonjaon kanavana
  • tilin perustaminen johonkin pilvipalveluun ja blogiin sekä niiden käytön harjoittelu

Tabletit ja mobiililaitteet opetuksessa

  • tablettien ja älypuhelimien hyödyntämisen keinoja opetuksessa
  • tablettien peruskäyttö ja helppokäyttötoiminnot
  • erilaisten ohjelmien kokeilu mm. elokuvatyökalu, käsitekartat, pelit, qr-koodi, sähköiset viestiseinät

Oppimista tukeva arviointi

  • arvioinnissa käytettävät periaatteet
  • monipuolinen ja kannustava arviointi
  • palautteen merkitys
  • arviointi oppimisen tukena
  • arviointi oppilastuntemuksen lisääjänä
  • opintojen aikainen arviointi
  • päättöarviointi
  • tukea tarvitsevan oppilaan arviointi
  • maahanmuuttajataustaisen oppilaan arviointi

Oppimisen ja koulunkäynnin tuen järjestäminen

  • yleinen, tehostettu ja erityinen tuki ala- ja yläkoulussa
  • pedagogiset asiakirjat ja niiden laadinta tehostetussa ja erityisessä tuessa
  • eriyttävä opetus ja menetelmät heterogeenisissa ryhmissä
  • työkaluja ja materiaaleja yleiseen, tehostettuun ja erityiseen tukeen
  • vaativa erityisopetus

Monialainen oppilas- ja opiskelijahuolto oppilaan tukena

  • oppilashuoltouudistuksen tarkoitus ja tavoitteet
  • monialaiset työryhmät ja suunnitelmat kunta- ja koulutasoilla
  • yhteisöllinen ja ennaltaehkäisevä oppilashuolto
  • oppilas-case –tason oppilashuollon käytänteet
  • oppilaan ja huoltajan osallisuus tuen järjestämiskäytänteissä
  • oppimisen ja koulunkäynnin tuki ja oppilashuolto –rajankäyntiä
  • opiskelijahuoltokertomus ja tietojen luovutus ja salassapito
  • sujuvia monialaisen yhteistyön käytänteitä
  • konsultaatio ja dialoginen työote

Kohti inklusiivista ja osallistavaa koulukulttuuria

  • koulun toimintakulttuurin kehittyminen ja muutos
  • koulun aikuisten yhteistoiminta
  • yhteisopettajuus
  • opettajan ammatillinen kehittyminen
  • opettaja-koulunkäynninohjaaja –työparien ja tiimien työskentelyn kehittäminen
  • oppilaiden osallisuus koulussa

Kielellisten taitojen tuki esi- ja perusopetuksessa

  • kielellisten taitojen kehittyminen ja kielellisten taitojen arviointimenetelmät
  • lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen riskitekijät ja niiden tukeminen
  • nimeämisen, lukusujuvuuden ja luetun ymmärtämisen tukeminen
  • kielellisten taitojen tukemisessa hyviksi havaitut materiaalit, pelit ja leikit

Sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen kehittyminen ja tukeminen

  • sosiaalisten ja tunnetaitojen kehittyminen
  • sosiaalisten ja tunnetaitojen opettaminen ja tukeminen
  • sosiaalisten ja tunnetaitojen harjoittelussa käytettäviä menetelmiä ja materiaaleja
  • sosiaaliset kuvatarinat ja sarjakuvitettu keskustelu
  • kognitiivis-affektiiviset harjoitukset

Arjen työkaluja luokan hallintaan

  • luokan hallinta kouluyhteisönä: koulun ilmapiiri, erilaiset ohjelmat, opiskeluhuoltosuunnitelma, koulun työrauhaa koskeva laki ja keinovalikoimat
  • luokan hallinta ryhmänä: ryhmäilmiöt, erilaiset toimintamallit,  sosiaalisten ja tunnetaitojen tukeminen
  • yksilön tukeminen: haastava käyttäytyminen, aggression kohtaamisen keinot, ennaltaehkäisy ja  käyttäytymisen hallinta, ART-menetelmä

Tarkkaavaisuuden ja toiminnanohjauksen tukeminen

  • lasten ja nuorten tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen kehittyminen
  • lasten ja nuorten tarkkaavaisuuden ja toiminnanohjauksen pulmat
  • käytännön työvälineitä tukitoimien suunnitteluun ja toteuttamiseen

Haastavan käyttäytymisen syyt, ennaltaehkäisy ja muokkaaminen

  • mitä haastava käyttäytyminen on?
  • mitkä ovat haastavan käyttäytymisen syitä?
  • miten ennaltaehkäistään ja analysoidaan haastavaa käyttäytymistä
  • miten käyttäytymiseen vaikutetaan?

Asperger-oppilaat koulussa

  • mitä tarkoittaa Aspergerin oireyhtymä?
  • opetuksen jäsentäminen ja ennakointi
  • sosiaalisten ja tunnetaitojen tuki
  • oppilaan kokonaisvaltainen tuki