Rakennusblogi: Luomistyössä

Uudisrakennukseen liittyen olemme tehneet erittäin mielenkiintoista yhteistyötä monen toimijan kanssa. Kaiken yhteistyön tavoitteet liittyvät tavalla tai toisella kehittämistyöhön tai uuden luomiseen.

palaveriryhmä
Palaveri sovelluksen äärellä. Kuvassa Markus Hartikainen, Hannakaisa Isomäki, Ari Tuhkala, Markus Linja, Marja Lehmuskoski, Elina Lehtinen ja Justiina Salmela.

Jyväskylän yliopiston teknologian laitoksen kanssa olemme luomassa aivan uudenlaista mobiilisovellusta, joka tukee pedagogisia ratkaisuja ja lähtee käyttäjän tarpeista. Sovellus auttaa käyttämään tiloja tehokkaasti ja joustavasti niin, että toiminnallisen, havainnollisen ja kokemuksellisen oppiminen lähtee elämään toimintakulttuurissamme yhä vahvemmin. Tässä työskentelyssä korostuu eri toimijoiden vahva ammattitaito ja vuorovaikutus, vaikkakin ensimmäisessä palaverissa tuntui, että emme puhu edes samaa kieltä. Meistä osaoptimointi kuulosti heprealta ja voi olla, ettei meidänkään arkislangi ollut yhteistyökumppaneille tuttua.

Myös Jyväskylän yliopiston historian laitos on mukana hankkeessamme. Tämä yhteistyö liittyy ”Opin portaisiin”. Uudisrakennuksessa tulee olemaan 8 portaikkoa, joista 6 on porrashuoneellisia.

pedagogiset portaikot

Yleensä portaat ovat kerroksesta toiseen siirtymistä varten, mutta innostuimme valjastamaan nekin oppimisympäristöiksi. Portaiden teemat liittyvät avaintaitoihin eli lukemiseen, kirjoittamiseen ja ajan hahmottamiseen. Yksi ajan hahmottamiseen liittyvistä portaikoista on historiaportaikko, missä aika hahmottuu ihmiskunnan tapahtumina ja tarkoitus on, että oppilas voi löytää kosketuspintaa myös omaan elämäänsä. Portaikon oppimisympäristö luodaan moniaistiseksi. Sen sisältö perustuu parhaillaan uudistuviin opetussuunnitelmien perusteisiin. Tässä yhteistyössä on täysi pöhinä päällä. Niin professori kuin opiskelijatkin ovat ottaneet haasteen vastaan ja yhdessä haemme ratkaisuja. Lähtökohta on, ettei mikään ole mahdotonta. Portaikkojen aikajanan olisi tarkoitus jatkua ulkona geologisena aikapolkuna, joka kuvaisi aikaa käsin kosketeltavasti. Tätä on suunniteltu yhdessä Geologian tutkimuskeskuksen kanssa. Mitä kaikkea tästä syntyy, ei voi vielä aavistaa.

Valtion taidetoimikunnan kanssa mietimme, millaista taidetta rakennukseen tai pihalle tulee. Toimikunta sijoittaa valtion rakennuksiin teoskokoelmansa töitä. Toimikunta ehdotti, että Onervaan sijoitettavaan teoksen tekemiseen osallistuisivat myös oppilaat. Tämä ajatus oli enemmän kuin tervetullut meille, koska hankkeemme on nimenomaan käyttäjiä osallistava hanke. Toiveenamme on ollut, että taideteos olisi leikkisä ja kaikille soveltuva. Taidetoimikunta on käynnistänyt taiteilijan etsinnän mm. meidän tavoitteiden pohjalta. Se, mitä tästä luomistyöstä tulee, on vielä hämärän peitossa. Varmaa on ainoastaan se, että jokainen oppilas, joka uuteen Onervaan muuttaessa on mukana, jättää kädenjälkensä teokseen. Tosin merkityksellistä ei ole pelkästään teos, vaan luomistyön matka, jonka oppilaamme saavat taiteilijan kanssa kulkea ja kokea. Valteri-verkoston kouluista Tervaväylän Lohipadon yksikön oppilaat kokivat vastaavanlaisen matkan yhdessä Virpi Vesala-Laukkasen kanssa. He tekivät kolmeen kerrokseen töitä puuhelmistä. Lisäksi taiteilija suunnitteli käytävien lattioihin merkkejä viestiksi siitä, mitä kunkin oven takaa löytyy.

valtion taidetoimikunta rakennuksella
Valtion taidetoimikunta vierailemassa rakennustyömaalla.

 

puuhelmityö
Tervaväylän Lohipadon puuhelmitaidetta.

 

Tuulia Ikkelä-Koski

Kirjoittaja on Oppimis- ja ohjauskeskus Onervan oppimispäällikkö Tuulia Ikkelä-Koski, joka johtaa rakennushanketta käyttäjän edustajana.

Kommentoi