Rakennusblogi: Oppilaat oppimisympäristönsä suunnittelijoina

”Laitetaan sinne legoja ja kirje.”

”Tai sanomalehti ja sormiaakkoskortti.”

”Joku vaatekin olisi hyvä.”

Oppilaat suunnittelemassa aikakapselin sisältöä

Oppilaat suunnittelemassa aikakapselin sisältöä.

Oppilaat ovat miettineet, millaisen viestin tästä ajasta he haluavat jättää sadan vuoden päähän. He ovat saaneet tehtäväkseen miettiä aikakapselin sisällön, koska syksyn aikana rakennustyömaalla juhlitaan peruskivenmuurausta ja juhlassa rakennuksen perustuksiin kätketään metallinen aikakapseli.

Oppilaiden osallistaminen hankkeessa on erittäin tärkeää. Vuosien ajan olemme työstäneet uuden rakentamista erityisesti taiteen eri keinoilla. Ensimmäinen oppilaiden kuuleminen liittyi hankesuunnitteluvaiheeseen. Tuolloin kiersin luokissa ja pyysin oppilaita piirtämään sen, millaisena he uuden oppimisympäristön näkevät. Keino oli hyvin perinteinen, mutta toimiva. Tämä vaihe osoittautuikin tärkeäksi myöhemmin, kun punakynä suihki hankesuunnitelman sivuilla. Kun sana ”uima-allas” oli jäämässä punaisen viivan alle, siis poistoksi, niin oppilaiden ääni nousi esiin. Oppilaiden piirroksissa oli nimittäin yksi selkeä yhteinen nimittäjä: vesi -teema. Oppilaat kokivat sen todella merkitykselliseksi, joten päätimme, että mistä tahansa muusta voidaan karsia, muttei siitä, minkä oppilaat kokevat tärkeimmäksi.

Oppilaat ovat tutkineet rakennuksia, mm. Alvar Aallon tuotantoa ja Jyväskylän uusia rakennuksia, kuten Kuokkalan kirkkoa. Viime lukuvuoden työläin, mutta samalla antoisin prosessi oli ”Rakennetaan Koulu!-ooppera”. Tuossa työskentelyssä oppilaat työstivät sisäilmaongelmaa taiteen eri keinoin yhteistyössä muusikoksi opiskelevien ja ammattilaisten kanssa.

Tänä lukuvuonna oppilaat osallistuvat suunnitteluun mm. testaamalla kalusteita monesta eri näkökulmasta. Pohdittavana on: onko kaluste sopiva, esteetön, hyvin hahmotettava, miellyttävä, muunneltava ja edesauttaako se työskentelyä myös seisten? Oppilaiden rooli suunnittelussa on merkittävä. He osallistuvat käyttäjien ja suunnittelijoiden väliseen vuoropuheluun. Väri-, sisustus- ja kalustesuunnitelmista vastaa arkkitehtitoimisto von Boehm. Ennen kuin ne ovat valmiit, keskustelemme, ideoimme, pidämme korvamme ja silmämme auki. Vuoropuhelu on huolella suunniteltu, mutta kuten aina luovassa prosessissa, yllätyksiä tulee ja menee.

Suunnittelua arkkitehtitoimistolla

Suunnittelua arkkitehtitoimistolla.

Rakennustyömaa on Kukkumäen kampuksemme vieressä. Oppilaat ovat ihmetelleet työmaalta kantautuneita ääniä ja syksyn varrella oppilailta on noussut paljon kysymyksiä rakennukseen liittyen. Yhteistyössä työmaan johdon kanssa suunnittelin oppilaille vierailun työmaalle, mikä toteutui viikko sitten. Tilaisuus oli keskusteleva ja antoisa. Pikkuhiljaa rakennus alkaa hahmottua ja on tärkeää, että sen sisältämät toiminnot hahmottuvat kaikille.

Oppilaat rakennustyömaalla

Oppilaat rakennuksella.

Henkilökunnan osallistaminen onkin oma tarinansa, johon palaan myöhemmin. Tiedossa on mm. veso-päivänä uutta tietoa työ- ja oppimisympäristöjen muutoksesta, virtuaalikävelyä 3D-mallin avulla, pedagogisten tilojen kalustamista jne.

 

Tuulia Ikkelä-KoskiKirjoittaja on Oppimis- ja ohjauskeskus Onervan oppimispäällikkö Tuulia Ikkelä-Koski

 

Kommentoi