Rakennusblogi: Rakentaminen on alkanut

Rakennustyöt alkoivat tontilla muutama viikko sitten toden teolla. Työt jatkuivat siitä, mihin ne viime syksynä jäivät purkutöiden ja maatöiden jälkeen. Ensimmäinen työmaakokouskin on jo takana ja siihen osallistuvien asiantuntijoiden määrä yllätti minut. Paikalle kokoontui hieman alle 50 eri toimijaa monelta eri rintamalta. Paikalla oli rakennuttaja, pääurakoitsija, osa-urakoitsijat, pääsuunnittelija, suunnittelijat eri osa-alueilta ja käyttäjä. Toimijoita on runsaasti, joten saumaton vuorovaikutus tulee varmasti korostumaan koko hankkeen ajan.

Itse tontilla on kaikki ne puut kaadettu, jotka ovat rakentamisen alueella. Hieman sydämeni nyrjähti, kun huomasin, kuinka vähän komeita mäntyjä jäi jäljelle. Metsiköt kun ovat niitä mieluisimpia paikkoja oppilaille haukata happea, leikkiä, pelata, ryömiä, kaivaa, hyppiä ja kiipeillä.

tonttimaisema

 

Itse rakentaminen on alkanut uima-allaspäädyn perustusten tekemisellä ja maan vaihdolla. Kaivannoissa löytyneiden suurien kivenmurikoiden osalta selvitetään, onko niille käyttöä pihaan tulevassa kivinäyttelyssä. Kivinäyttely toteutetaan yhteistyössä Geologian tutkimuskeskuksen kanssa. Sen tavoitteena on luoda toiminnallinen ja havainnollinen oppimisympäristö. Näyttely valaisee kivilajien maailmaa ja sitä kautta saamme ulottuvuutta myös yhden avaintaidon, ajan hallinnan, oppimiseen. Kivet kertovat tarinaa vuosituhansien takaa, joten ne valjastetaan vaikeasti hahmotettavan ajan ymmärtämiseen ja oppimiseen.

rakennustyömaa

 

Rakennustöiden käynnistyessä suunnittelussa on pohdittu pintamateriaaleja ja tehty tarkennuksia. Oppilaat testasivat juuri ennen lomalle jäämistään lattiassa kulkevan ohjauslaatan toimivuutta. Testeissä se osoittautuikin liian meluisaksi, joten huokaisimme syvään ja lähdimme etsimään uutta ratkaisua.

kuva3

 

Suunnittelussa olemme käyttäneet apuna 3D-mallia. Sen avulla olemme tutustuneet uuteen oppimis- ja työympäristöömme. Kun olemme kävelleet virtuaalisesti uudessa ympäristössä, olemme myös tutkineet, toteutuuko esteettömyys rakennuksessa, siten kuin olemme ajatelleet. Tämän tutkimusretken myötä olemme tarkentaneet auditorioportaikkoa. Koska niitä rakennetaan paljon uusiin koulurakennuksiin, haluamme tarkentaa suunnittelussa näkemiseen liittyviä esteettömyysseikkoja. Ensi näkemältä auditorioportaat ovat näkövammaisen kannalta vaarallinen ja sopimaton paikka. Jotta portaat voisi havaita, niissä tulee olla kontrasteja ja niissä on oltava selkeitä viestejä, jotka voi havaita tuntoaistin avulla. Esimerkiksi erilainen pinta portaiden reunassa tai ohjaava laatta portaiden molemmissa päissä viestivät kulkijalle huomattavasti enemmän kuin sileät ja yhtenäiset pinnat. Tässä mallista otetussa kuvakaappauksessa on erittäin viitteelliset portaat, jotka toimivat meille keskustelun pohjana.

auditorioportaikko

 

Työmaa ei hiljene kesälläkään. Homma etenee, joten kiitän ja toivotan hyvää kesää, mutta erityisesti niille, jotka rivakkana rakentavat meille uutta!

 

Kirjoittaja on Oppimis- ja ohjauskeskus Onervan oppimispäällikkö Tuulia Ikkelä-Koski

Yksi kommentti: “Rakennusblogi: Rakentaminen on alkanut”

Kommentoi